Efforts To Increase Interest In Paying Zakat With Knowledge And Self-Awareness

  • Dewi Rafiah Pakpahan Accounting Study Program, STIE Mahkota Tricom Unggul
  • Ahmad Fadli Management Study Program, STIE Mahkota Tricom Unggul
  • Martin Computerized Accounting Study Program, LP3M Superior Polytechnic
  • Maya Andiriani Management Study Program, SITE Professional Indonesia
  • Sabaruddin Chaniago Computerized Accounting Study Program, Superior Polytechnic LP3M
Keywords: Knowledge, Awareness, Interest

Abstract

The concentration of this research focuses on efforts to increase interest in paying zakat which is influenced by muzak knowledge and self-awareness. The National Zakat Agency of North Sumatra was chosen as the research site where 100 muzak were used as the population and the research sample with accidental sampling technique. Data collection uses a questionnaire where the measurement scale uses a Likert scale. The results of the study prove that knowledge and self-awareness have a significant influence in increasing muzakki's interest in paying zakat. Then this self-awareness has a dominant influence when compared to the knowledge possessed by muzak, especially in increasing their interest in paying zakat.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. A. I. Yuliafitri, “Pengaruh Pengetahuan , Kepercayaan Dan Pelayanan Lembaga Amil Zakat Terhadap Minat Membayar Zakat Di Lembaga Amil Zakat,” ISEI Account. Rev., vol. IV, no. 1, pp. 8–13, 2020.

L. M. K. A. Arilia, “Pengaruh Religiusitas Dan Demografi Santri Pondok Pesantren Jagad Alimussirry Terhadap Minat Membayar Zakat Melalui Lembaga Amil Zakat,” J. Ekon. Islam, vol. 2, no. 2, pp. 62–71, 2019.

Z. H. I. Kurniawan, “Pengaruh Pengetahuan Zakat Dan Kepercayaan Kepada Baznas Kabupaten Kuantan Singingi Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat,” J. Tabarru’ Islam. Bank. Financ., vol. 3, no. 1, pp. 30–40, 2020.

E. M. Nur, “Pengaruh Promosi dan Kualitas Layanan terhadap Minat Masyarakat Membayar Zakat,” Ai-Muqayyad, vol. 3, no. 2, pp. 126–135, 2020.

E. D. P. F. Setiawan, “Pengaruh Pendapatan Terhadap Intensi Membayar Zakat Profesi (Studi Kasus Di Kabupaten Ponorogo),” in Seminar Nasional dan Call For Paper III, 2018, pp. 121–129.

A. S. N. A. Nurkhin, “Pengaruh religiusitas, pendapatan, pengetahuan zakat terhadap minat membayar zakat profesi melalui Baznas dengan faktor usia sebagai variabel moderasi,” Econ. Educ. Anal. J., vol. 8, no. 3, pp. 955–966, 2019.

D. Priliastuti, “Pengaruh pendapatan , kepercayaan dan religiusitas terhadap minat untuk membayar zakat penghasilan,” J. Econ. Res. Policy Stud., vol. 1, no. 1, pp. 12–24, 2021.

N. D. T. Syaifullah, Perilaku Konsumen (Studi Dalam Pemilihan Perguruan TinggI. Yogyakarta: Nuta Media, 2021.

M. R. A. Fadli, “Pengaruh Pengetahuan Zakat, Pendapatan Dan Kepercayaan Muzakki Terhadap Minat Pelaku Umkm Untuk Membayar Zakat Niaga Di Organisasi Pengelola Zakat Kota Bengkulu,” J. Akunt., vol. 11, no. 1, pp. 67–80, 2021.

N. A. Rakhmania, “Pengaruh Pendapatan, Religiusitas, Kepercayaan Dan Pengetahuan Terhadap Minat Muzakki Mengeluarkan Zakat Melalui Lembaga Amil Zakat Di Kota Malang,” Universitas Brawijaya, 2018.

M. A. Fahad, “Pengaruh Kepercayaan Terhadap Baznas, Pendapatan Dan Pengetahuan Zakat Terhadap Minat Masyarakat Membayar Zakat Mal Di Kabupaten Bojonegoro,” Universitas Brawijaya, 2019.

M. Fakhruddin, “Analisis Pengaruh Tingkat Pengetahuan Zakat, Tingkat Religiusitas, Tingkat Pendapatan, Dan Tingkat Kepercayaan Kepada BAZNAS Terhadap Minat Membayar Zakat Profesi Pada Pekerja (Studi Kasus Pekerja Di DKI Jakarta),” Universitas Diponegoro, 2016.

P. Rusdianto, “Pengaruh Promosi, Kualitas Pelayanan dan Religiusitas terhadap Minat Masyarakat Menjadi Muzakki Pada Lembaga Amil Zakat (LAZ) Dompet Dhuafa,” Universitas Islam Negeri Syarif Hidaahtullah, 2016.

Y. Zikriyah, “Pengaruh Tingkat Kesadaran masyarakat Kelurahan Lenteng Agung Terhadap Implementasi Zakat Profesi Tahun 2017,” 2017.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2019.

H. R. H. G. H. D. H. Ritonga, “Analisis Tingkat Kesadaran Masyarakat Kecamatan Medan Baru Dalam Membayar Zakat,” J. Ekon. Dan Keuang., vol. 3, no. 7, pp. 490–504, 2015.

E. Y. Nasution, “Pengaruh Pendidikan , Pendapatan dan Kesadaran Terhadap Minat Masyarakat Membayar Zakat di Badan Amil Zakat Nasional ( BAZNAS ): Studi Kasus Kota Medan,” J. Ilmu Ekon. dan Stud. Pembang., vol. 17, no. 2, pp. 147–158, 2017.

I. Kamil, “The Effect of Zakat as A Reduction Of Taxed Income And Self Awareness Of Personal Personal Tax Payer (WPOP) Compliance,” in ICETLAWBE, 2020, pp. 1–8.

M. M. N. Zulfahmi, “Pengaruh Pengetahuan , Pendapatan, dan Kepercayaan, Terhadap Minat Muzakki dalam Membayar Zakat Di Baitul Mal Kota Lhoksemawe,” J. Ekon. Reg. Unimal, vol. 01, no. 3, pp. 89–99, 2018.

Published
2021-11-29
How to Cite
Dewi Rafiah Pakpahan, Ahmad Fadli, Martin, Maya Andiriani, & Sabaruddin Chaniago. (2021). Efforts To Increase Interest In Paying Zakat With Knowledge And Self-Awareness. International Journal of Science, Technology & Management, 2(6), 1956-1960. https://doi.org/10.46729/ijstm.v2i6.396